Carburateur wetenswaardigheden
Waarom een carburateur goed afgesteld moet zijn;
De juiste hoofdsproeier is vaak snel gevonden. Deze dient hoofdzakelijk voor het rijden met de gashendel verder dan halfopen. Echter worden de precisie afstellingen (stationair-sproeier, luchtschroef en gasnaald) vaak over het hoofd gezien. Het is enorm belangrijk dat deze afstellingen bij een performance setup juist zijn afgesteld. Wanneer dit niet gebeurd kan het zijn dat tijdens het gas dicht draaien/terugnemen de brommer te weinig smering en koeling krijgt waardoor hij warm/vast kan lopen.
Hoe stel je een carburateur goed af voor een performance set-up?
Op je carburateur zitten twee schroefjes die van belang zijn bij het afstellen van de carburateur. Dit is als eerste de luchtstel schroef en de stationair stel schroef. Per carburateur zitten ze op verschillende plekken, meestal vindt je de luchtschroef onderaan bij de inlaat, het is een klein schroefje. De stationair stel schroef zit altijd in het midden en is de grootste schroef op de carburateur. Voor de rest moet je de sproeier weten te vinden. Deze zit meestal in de vlotterbak. Al vorens te beginnen met het afstellen van de carburateur is het van belang dat motor loopt en op temperatuur is. Hiervoor heb je een basis afstelling nodig. Draai als eerste de lucht schroef helemaal in en vervolgens twee slagen uit. Vervolgens draai je de stationair stel schroef zover in dat de motor rustig loopt.
Van uit deze situatie kunnen we vervolgens beginnen met het afstellen van de carburateur. Het afstellen van de carburateur bestaat uit drie delen, de hoofdafstelling, de fijne afstelling en de stationair afstelling. Met de hoofd afstelling wordt de maat van de hoofd sproeier bedoelt.
Met de fijn afstelling de stand van de gasnaald en lucht schroef. Als laatste stel je de stationair af. De hoofd afstelling gebeurt door het verwisselen van de hoofd sproeier.
We beginnen met de hoofd afstelling, dit omdat het veranderen van de hoofd sproeier invloed op alle ander afstellingen heeft. Deze moet dus als eerst wordt gekozen. De hoofd sproeier regelt voornamelijk het mengsel bij vol las. Bij kwart- en half last zij de luchtschroef en de gasnaald belangrijker. Als eerste moet je ervoor zorgen dat je motor al goed loopt. Als de motor warm is ga je een stukje rijden (2-3 km) en terwijl je vollast rijdt zet je hem uit. Een maal tot stilstand kun je ter plekke de bougie uit de cilinderkop draaien.
Aan het bougie beeld is te zien of je een grotere of kleinere sproeier maat moet nemen. Bij een vettige, roetzwarte bougie heb je bijvoorbeeld een kleinere sproeier nodig. Een wittige elektrode betekend een te arm mengsel. Nadat je de hoofd sproeier hebt gewisseld moet je de motor weer starten en langzaam op temperatuur laten komen. Vervolgens ga je een eindje rijden en nu moet je goed opletten of hij anders is gaan rijden. Vaak is het verschil heel subtiel, vooral bij kleine sproeier wijzigingen. Vervolgens doe je dit net zo lang totdat hij de goede kleur heeft. Let op, de meeste vastlopers worden veroorzaakt door een te kleine sproeier! Met een te arm mengsel wordt de motor heel snel te warmt!
Nu de hoofd afstelling klaar is kunnen we beginnen met het afstellen van de fijn afstelling. We zullen als eerste beginnen met de gasnaald. Als je de gasschuif uit je carburateur haalt kan je zien dat de gasnaald door een veerring en een borgclipje worden vastgehouden. We gaan nu eerst de gasnaald in zijn standaard stand zetten (middelste groef). Als je de gasnaald uit de gasschuif haalt zie je dat er een 3 ,4 of 5-tal groeven in zitten. Door het borgclipje een groef naar boven of beneden te zetten, verstel je de gasnaald in hoogte. Door je gasnaald hoger te zetten komt er meer ruimte vrij in de venture buis. Hierdoor krijgt de motor een vetter mengsel bij dezelfde stand van de gashendel. Je kunt dus met de gasnaald beperkt de verhouding tussen de hoeveelheid lucht en benzine afstellen.
Stop nu de gasschuif weer in je carburateur en ga een stukje rijden. Let nu vooral op wat er gebeurt als je het gas in een keer opendraait. En wat er gebeurt als je het gas langzaam dicht draait. Probeer een beetje gevoel te krijgen van wat de brommer doet als je met het gas speelt. De gasnaald regelt het mengsel van 25% tot 75% gas. Het is dus van belang dat hij op dat gebied een goede gasreactie vertoond. Blijft de gasreactie traag, of blijft hij sputteren in het middengebied. Dan kan het zijn dat je een dunnere gasnaald nodig hebt.
Als laatste gaan we de luchtschroef afstellen. Deze zit lang niet op alle brommers. Deze zorgt voor een goede gas-reactie en helpt de motor bij het starten. Voor de luchtschroef is ook een standaard afstelling. Helemaal dicht en dan 2 slagen uit (bij de meeste brommers). Als het goed is start de motor nu goed. Laat de motor even warmdraaien. Als de motor warm is kunnen we de gasreactie testen. Draai het gas in een keer open ( in de vrij of met het achterwiel los van de grond ) en let op het geluid van je motor. Als het goed is klimt het toerental direct omhoog als je de handel opendraait.
Vaak is dit niet het geval, en houd de motor eerst in en klimt dan pas omhoog. Draai het schroefje nu een kwartslag in en test nogmaals. Is de gasreactie nog niet goed, ga dan nog een halve slag verder en blijf testen. Als het nu nog niet beter is moet je gasnaald bij gesteld worden. Zet de motor uit en laat hem even afkoelen (+-10min). Probeer nu de motor weer te starten. Het zal je nu op vallen dat hij moeilijk of niet meer start. Draai de stationair-schroef iets in en probeer het opnieuw. Is het probleem nog steeds niet verholpen draai dan voorzichtig de luchtstel schroef weer een beetje uit. Ga zo door tot hij weer in een keer start. Als de brommer weer start kun je de stationair-schroef weer een beetje uitdraaien en de luchtstel schroef een beetje in. Laat de motor nu even warm worden. Draai de stationair schroef weer uit tot dat de motor rustig, maar wel constant loopt. Stel hem niet te laag af, want dan slaat ie af als hij echt warm wordt. Zet de motor weer uit en laat hem weer afkoelen. Als het goed is start hij nu in een keer. Zo niet, blijf dan een beetje stellen met de twee schroefjes. Een klein tikje draaien kan vaak net genoeg zijn.
Voor het afstellen van de carburateur moet je langzamerhand gewoon een beetje gevoel krijgen. Heb je eenmaal meerdere brommers afgesteld dan kun je door in de ‘vrij’ even met het gas te spelen al snel zeggen of de gasnaald en de luchtstel schroef goed staan. Ook als is de bougie koffie bruin, dan kan het nog zijn dat er een iets kleinere of groter sproeier in moet. Dit is gewoon een kwestie van gevoel dat je krijgt tijdens het rijden. Hou er ook rekening mee dat je afstelling in de zomer en winter zal verschillen (temperatuur heeft een behoorlijk grote invloed op je afstelling) en dat naar mate er meer slijtage optreedt er ook een groter sproeier nodig kan zijn. Ook door een hele vette smering kan je brommer armer lopen.

